måndag 27 januari 2014

Fredag 24/1 #BETT2014 - Skolbesök på Bohunt School Academy


Bohunt School Academy,  Liphook: Enjoy! Respect! Achieve!


På fredagen åkte jag tillsammans med flera andra lärare varav några ur KSGYF-gänget till skolan Bohunt School Academy med ca 1300 elever i samhället Liphook cirka en timmes bussfärd utanför London.


Skolan är resultatmässigt en av de främsta skolorna i distriktet (topp 30 i landet) och har med en medveten satsning gått från att vara en bra skola till att vara en skola av "outstanding quality" enligt den brittiska motsvarigheten till skolinspektionen, Ofstedt. En av skolans head teachers beskrev hur man utvecklat skolan dit man är idag. Enligt mottot ERA - Enjoy! Respect! Achieve!

Man använder Apples produkter - datorer och iPad. Så här långt inte 1-1 utan det verktyg som passar bäst för respektive aktivitet används, t.ex. iPad i musikundervisningen och NO-undervisningen. På slutet av besöket berättade man kring tankarna kring att införa 1-1 och om förhållningssätt till kontroll och öppenhet av datorer och nätverk. Skolans IT-ansvarige hade tankar om att hellre undervisa om och diskutera än att begränsa och låsa för eleverna, men avslutade ändå med att framhålla att ett helt öppet Internet kunde det aldrig bli tal om.  Ett intressant exempel var att man från skolans nätverk inte kunde nå .se-domänen på Google, denna var blockerad. Endast domänen .co.uk var tillåten. Här får man verkligen fundera över riskerna med ett stängt och slutet system - vem har rätt att avgöra vilket information som är den "rätta" och vad som ska blockeras. Med ett svenskt perspektiv känns detta synsätt främmande, åtminstone för mig personligen. 

En viktig utgångspunkt var att låta eleverna växa och utvecklas utifrån sin potential, där misstag sågs som en väg till framgång. Man hade medvetet lagt om strategin för skolan med utgångspunkt i Carol Dwecks, forskare och psykolog från Stanford University,  motivatonal studies of Growth Mindset där man aktivt arbetar för att utvecklas och nå sin maximala potential oavsett var man startar. Ett led i detta var att man undviker att berömma talang, intelligens och att betygsätta uppgifter. Att betygsatta uppgifter är av ondo för elevens utveckling finns gott om stöd i aktuell forskning. Istället uppmanas eleverna att samarbeta, vara kreativa och att pröva olika vägar till kunskap. Förväntningarna på eleverna är höga! Skolan har höjt sina studieresultat och studiemotivationen hos sina elever.

Det är viktigt att påpeka att Bohunt inte är en privatskola med ett utval av elever, man har elever från hela upptagningsområdet. Man har valt att bli en academy, dvs frigjort sig från sin kommun för att istället få en egen budget via staten.

En mycket intressant aspekt var språkundervisningen på skolan som i vissa grupper organiserats i speciella studiegrupper. Detta innebär att eleverna har en tredjedel av sina ordinarie lektioner på målspråket. Ett spännande exempel var att en grupp lärt sig mandarin på tre år. De hade t.ex. sina idrottslektioner helt på mandarin. Hur funkade detta då!? Jo, i franska hade 13-åringarna skrivit samma prov som skolans 16-åringar med bättre resultat! Då presterar ändå skolans 16-åringar över det brittiska genomsnittet. Dessa grupper har så klart blivit mycket populära och skolan tvingas nu göra ett urval, urvalet görs så att man får en blandning av elever - det är ingen "elitsatsning" på något vis utan den bygger helt på en intervju med eleven om vilket intresse hen har för att gå kursen.

Läs mer om Bohunts språkundervisning här:

Foreign Language Immersion at Bohunt 
Maths in Chinese Adds up to Success

Vi fick under besöket möjlighet att kika in i skolans lokaler - flera var, med svensk standard, ganska slitna och oinspirerade. Den nybyggda iBlock-delen verkade ha brister i ventilationen. Detta till trots var klassrummet centrerade kring kreativitet. Elever satt i runda formationer för att underlätta och uppmuntra till kommunikation och interaktion. Man hade iPad, Mac Book PRO och andra digitala verktyg, men också analoga möjligheter till interaktion - whiteboardtavlor på,"fel ledd" för att kunna skissa och skriva tillsammans. Överallt på skolan fanns ytor med elevarbeten och pågående projekt.

Eleverna vi pratade med var otroligt nöjda med sin skola och utbildning. Det fanns en klar stolthet och känsla av samhörighet. På de lektioner vi kikade in rådde fokus och aktivitet där de första elever aktivt deltog i diskussioner. Roligt att se!

Till vardags arbetar jag på ett Restaurang- och livsmedelsprogram och vi håller just nu på med ett projekt om skolmat och skolmatskvalitet. På Bohunt passade jag därför på, i sann Jamie Oliver-anda, att dokumentera matsal och menyer. En klar bonus från besöket!



Jag tvekade länge om jag skulle välja studiebesök eller BETT-mässan (dit jag aldrig kom under veckan), men är i efterhand glad att jag valde ett skolbesök. Det är alltid intressant att lära från andra, uppleva på plats och få möjlighet att prata med dem som befinner sig i verksamheten. Jag pratade med elever som inte var "guider" också för att skapa mig en uppfattning om hur eleverna såg på skolan. Som engelsklärare ger besöket också en kulturell dimension som jag bär med mig direkt hem till mina elever. Susan Dweck är definitivt ett namn jag kommer att lägga på minnet och läsa mer om - låter mycket spännande och något som vi konkret skulle kunna arbeta med på hemmaplan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar