måndag 27 januari 2014

Lördag 25/1 #BETT2014 - Reflektioner


Så har nu redan dagarna i London passerat och det är dags för att åka hem. Timmarna fram till flygets avgång bjuder på möjligheten att strosa i Hyde Park en stund, äta lunch och besöka Primark. Men...under hela tiden oavbrutet pågår vårt nätverkande, precis som det gjort under hela veckan.
Vi är alla fyllda med upplevelser, tankar och nya idéer. Min kollega Stina och jag reflekterar över hur vi kan arbeta vidare med när vi kommer hem - badges, lärcirklar, på riktigt, samverkan. Jag har under veckan samspråkat med Kagg, Stagg, Jenny och Stage Academy. Vilken vanlig vecka händer det? Dessutom har många skaffat twitter eller blivit mer aktiva med twitter den här veckan, så samtalet kan fortsätta även hemmavid. Fler än vår lilla trogna twitterskara har upptäckt #ksgyf och jag tror att det kommer att leda till ännu mer samverkan och gemensamma projekt framöver. Under alla mina år i förbundet har jag aldrig känt mig mer som en del i en enhet än jag gör nu. Det glädjer mig och ger mig en styrka och framtidstro på mitt yrke och på förbundets utveckling i stort.
Våra IKT-pedagoger har lyckats bra med sin strategi om hur vi ska dela BETT-upplevelsen med alla kolleger därhemma. Tanken var att dessa blogginlägg skulle ha publicerats på plats - personligen behövde jag viss distans för att kunna leverera, samt koncentrerad tid och bra uppkoppling för att få mina inlägg såsom jag vill ha dem. Hoppas ni har överinseende med några dagars fördröjning. Jag har försökt att hålla mina sociala kanaler igång under veckan i stället: Twitter, Facebook och Instagram. Både kolleger och elever och nya bekantskaper har varit inne och kikat och kommenterat, så jag känner ändå att jag delat på plats också. Även om jag nu var med på resan, så längtar jag efter att ta del av alla andras bidrag. För det är ju just att ta del av allas personliga reflektioner och infallsvinkel som är så intressant!


Det har varit intressant att nätverka med människor från hela Sverige, både på plats live och via twitter och instagram. En gymnasiechef som jag träffade under veckan hade värdefull erfarenhet av mina program (Hotell och turism och Restaurang- och livsmedel) och förläggning av praktikperioder på andra tider än skolterminer, som ett exempel. En annan dag nätverkade jag med en interaktionsdesigner och konceptutvecklare på Utbildningsradion - vi fortsätter vår bekantskap på Twitter. Vilket fantastiskt forum för nätverkande, engagerade, nyfikna och intressanta personer var man än kom! Genom att använda vår #ksgyf visar vi också andra lärare och aktörer runt om i Sverige vad vi inom förbundet arbetar med och brinner för.



Jag vill ge Lin Education cred för den helhetslösning de levererar. Som kritisk användare tycker jag att de lever upp till mina höga förväntningar varje gång. Inför besöket var det svårt att välja spår och jag hade önskat mer detaljerad info om vad de olika passen innehöll. Nu tror jag att alla spår säkert var väl värda att besöka, men det känns alltid bäst att ha gjort ett medvetet val med alla förutsättningar givna. När det gäller "På riktigt"-spåret var det ju en del i processen att det skulle vara lite hemligt, men när det gäller de andra spåren känner jag att man kunde ha gett mer info från start.

Min oro att jag genom mina val inte skulle komma iväg till mässan, det gjorde jag inte heller, har jag kommit över. Nästan alla jag pratat med som varit med flera år tyckte att detta mer interagerande programmet var bättre än bara mässan och föreläsningar. Jag får väl hålla tummarna att jag kan komma iväg någon mer gång till BETT framöver och ha den upplevelsen kvar.

Kort sagt, en fantastisk vecka i London med nya perspektiv, kunskaper och idéutbyte! Resan är ju inte slut nu, det är nu den börjar.

Tack för mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar