tisdag 21 januari 2014

Tisdag 21/1 #BETT2014 - Nätverkande är grejen

Bara på resan till BETT har jag hunnit med att nätverka och fått många idéer och funderingar.

På Kastrup...

* Nationella prov och sambedömning
Kalmarsunds Gymnasieförbund har beslutat att satsa på en central provrättningsgrupp och har i sin budget avsatt pengar för detta. Förra läsåret var jag mycket aktiv i sociala medier och skrev om såväl utformning av nationella prov som möjlighet till alla lärare att få sambedömningsmöjligheter.  WOW så bra är min spontana tanke när jag ser budgeten. Till man betänker att jag, som ensam i mina ämnen på ungdomsgymnasiet på min skola, kanske inte ens ingår i det "centrala", "gemensamma" överhuvudtaget. Det borde vara gymnasieförbundets små enheter som är i störst behov av denna satsning. Vi som arbetar utan ämneslag som stöttar och sambedömer. 

Det är då det är värdefullt att nätverka. I mitt utvidgade kollegium har jag lärarkolleger från hela Sverige (och världen) som jag samverkar med. Sedan 1-1-satsningen blir det också fler och fler kolleger från gymnasieförbundet som ingår där, vilket glädjer mig oerhört. Nu under resan till BETT 2014 har jag i alla fall önskat mig en plats för sambedömning av NP och kanske finns det möjlighet att Öland, Stage Academy och Kagg kan samverka. Jag håller alla tummar som finns att samtliga skolor i förbundet ska vara en självklar enhet i dessa sammanhang! 

* Lite prat om Google och Google apps med min kollega Maria på Kagg som gjort ett spännande lektionsupplägg "Agent style". Det måste jag testa med mina RLHT12:or! Det kändes kul att få bekräftelse på att något jag delat via sociala medier om Google och Google Apps plockats upp som tips av en kollega. 

* Vi pratade samverkan och kamratbefömning över skolgränserna. Mina yrkeselever ger respons till elever på Teknik på Kagg. Det har varit ett tufft jobb men oerhört lärorikt - eleverna berättade om detta under Skolverkets inspektion precis före jul och våra inspektionstjänstemän tyckte detta var mycket intressant. Samverkan med Jesper på Kagg startade på Twitter och har skötts helt över Google med anonymiserade uppsatser.

* Jag tipsar om och plussar Skype in the classroom som är både roligt och lärorikt. Dags för nya uppdrag där! Under vistelsen i London kopplade jag ihop Maria på Kagg med en lärare från Chicago som jag skypat med tidigare under hösten, Andrew Kupisch (@andrewkupisch).

Sen BONUS... Danska tidningar inför flighten till London - grannspråk ni vet! 

Japp - Teacher Teacher Teacher Me :D 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar