måndag 27 januari 2014

Onsdag 22/1 #BETT2014 - På riktigt - En lärorik treasure hunt genom London


Tidigt på onsdagsmorgonen gav vi oss iväg till Speakers' corner i Hyde park. Med oss hade vi en kryptisk kod vi fått via mejl före resan.


Den enda informationen vi fått inför dagen
Väl på plats fick vi en fin introduktion till Speakers' corner och dess plats i historien. Vi fick en packed lunch a'la England med äpple, choklad, chips och en flaska vatten. Nu skulle vi med hjälp av koden hitta våra lagkamrater för dagen. I min grupp var vi tre lärare, en gymnasiechef och en skoladministratör.




Inledning av LinEducation vid Speaker's Corner

Vi försågs med tunnelbanekort och en Dell tablet med en första Google-karta med instruktioner vi skulle följa. Trots lite knackigt nätverk kom vi iväg mot vårt första uppdrag - att under promenaden till första stoppet lära känna varandra. Vi konstaterade snabbt att detta skulle bli en spännande dag och genom att arbeta på detta sätt blev vi snabbt ett team som lärde känna varandra. Nätverkandet började alltså redan i Hyde park.
Deltagarna i min grupp - Temple, Spår 19











Här är vårt uppdrag i Covent garden - du kan se det på Instagram: teacherme

Sedan avlöste äventyren varandra - vi intervjuade personer i tunnelbanan om deras skolgång i Storbritannien, uppträdde i Covent garden, testade vårt mänskliga sinne på Science museum och mycket mycket mer.

#pariktigt #grupp19 - snabb ögonblicksbild efter uppdrag 1










 Som engelsklärare var detta ett fantastiskt exempel på autentiskt upplevelsebaserat lärande - vi kom förbi många av Londons sevärdheter, fick använda målspråket för kommunikation och vi fick flera kulturella upplevelser av England genom vår packed lunch och sedan också Fish and chips och scones med clotted cream.

Fish & Chips och tradiionella sandwiches
Aktiviteten vi gjorde var otroligt kreativ, spännande och lärorik. Den möjliggjorde också att vi gruppdeltagarna kom varandra nära och lärde känna varandra på kort tid. Personligen knöt jag intressanta kontakter den dagen.


Det fanns både aktivitet, interaktion och tid för reflektion, även om tempot var högt.






Aktiviteten vi genomförde bygger på Lin Educations nya koncept för digitala läromedel som de kallar för lärcirklar. Alla vi som deltog fick möjlighet att testa live. Såvitt jag förstår finns det bara för grundskolan, men om det fanns möjlighet att få vara med och utveckla lärcirklar för gymnasieskolan skulle jag genast anmäla mig som intresserad! Autentiskt lärande är en av mina grundpelare liksom möjligheten att spelifiera lärande.

Dagen avslutades sedan på HMS Belfast med utsikt över Towern och Tower Bridge. Där fick vi en kort presentation av Lin Educations lärcirklar och mycket bra föreläsning av Ewan McIntosh om bland annat collaborative learning. En föreläsning som väckte många tankar som jag tar med mig. En minnesbild var FAIL - First Attempt At Learning. Så snart vi fått tillgång till hans keynote lovar jag att publicera den här. 

Jag och min kollega tänker definitivt genomföra något liknande på hemmaplan och självklart önskar jag att någon gång få ta med mig en engelskgrupp och göra detta på plats.

Crowdfunding - anyone?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar