måndag 27 januari 2014

Torsdag 23/1 #BETT2014 - Digital Literacitet & Open Badges



På torsdagen hade jag förmånen att delta i ett spår om digital literacitet, dvs de förmågor som ställs på oss som individer i ett digitalt samhälle, på the Home House i London.

Redan inför den här träffen hade vi nätverkat med en grupp om sex personer. I min grupp skedde utbytet genom en Facebook-grupp som vi skapat. Vi hade i uppgift att lära oss mer om MIK- begreppet, se två filmsnuttar och sedan diskutera kring följande frågeställningar:

- Vilka förmågor är det som tjejerna i filmen måste behärska som tidigare inte varit lika viktiga?

- Hur kommer/måste skolan att förändras för att möte detta ”nya” behov?

Per Falk inledde med en kort presentation av dagens program och introducerade Bonnie Stewart från Kanada, lärarutbildare som forskat inom sociala medier och identitet.

Hennes föreläsning var riktigt intressant och lyfte fram teorierna och begreppen bakom MiK och de nya färdigheter som ställs på oss i en digital kontext. För den som är nyfiken finns hennes föreläsning i två delar på slideshare:



Del 1 Media & Information Literacies
Del 2 Media & Information Literacies

En reflektion från föreläsningen är att lärare definitivt inte kan ställa sig utanför den digitala världen - då ger vi helt enkelt inte våra elever de färdigheter de behöver. Genom att öppna upp mot digitala ytor som t.ex. Twitter låter vi fler elevers röster göra sig hörda i klassrummet. Bonnie visade exempel på hur hennes studenter t.ex. blev mer aktiva och interagerar mer med varandra och omvärlden genom Twitter. Hennes filosofi är att hennes studenter var tvungna att testa för att sedan kunna göra ett medvete val om att använda sociala medier eller ej. Klokt och något jag tror vi lärare måste anamma också. Jag har mycket goda erfarenheter av att använda sociala medier i undervisningen för att låta elever visa tankar, processer och interaktion också på andra ytor än klassrummets.

För mig personligen innebär sociala medier också ett otroligt professionellt nätverk  - ett utvidgat kollegium jag hämtar kunskap, inspiration och samverkan från. Jag ger också  - inte bara tar!

I samband med Bonnies föreläsning fick vi i våra grupper göra en hexagonal-gruppövning (hämtat från Ewan McIntosh) där vi formulerade och grupperade viktiga MIK-nyckelord i ett kluster. Övningen funkar perfekt att lyfta in i klassrummet! Givande övning som ledde till att vi aktivt interagerade och nätverkade. Själv knöt jag värdefulla kontakter till Twitter.

Eftermiddagens pass hölls av Sara Mörtsell från Wikimedia Commons. Sara är en aktiv twittrare och en av initiativtagarna till det digitala skollyftet, en omfattande MOOC (massive open online course) som startade i höstas.



Hennes föreläsning kom att handla om möjligheten att använda badges - digitala märken, som ett intyg på kunskaper och färdigheter som någon besitter. Hon pratade om Mozilla open badges och hur dessa sen kopplas till en verifierbar kunskap t.ex. en artikel man skrivit, ett spel man skapat eller vad det nu är man visar kunskap inom. Vi talade om hur dessa badges kunde användas i skolan och vilken betydelse de kunde tänkas ha. Flera intressanta synpunkter om hur man kunde lita på dem och för vem de skulle vara viktiga. Alla kursdeltagare fick möjlighet att erövra en badge på siten hittar du också material att använda i undervisningen.

Sara Mörtsells föreläsning från slideshare

Dagen avslutades med ett härligt inslag - en elev! Mycket bra att lyfta in elevperapektivet i spåret, även om det blev kort. Eleven, Leah Deriba från YHC Nacka, som berättade om sin syn på badges, fusk (samarbete.?!) och nyhetsbevakning via Twitter. Jag hade gärna sett fler elever i de olika spåren. Tack Leah för din medverkan!


Jag tar med mig det teoretiska perspektivet från den här dagen och tankar om badges som kanske kan få en större betydelse framöver. Elevperspektivet visade i alla fall detta och det finns en tydlig koppling mellan badges och spelvärlden, där man i vissa spel belönas på samma sätt, tack Mats Hammar för att du lyfte det under föreläsningen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar