tisdag 18 februari 2014

Skype in the Classroom del 1 - Mystery Skype - Hur funkar det?

Jag tror att alla vi språklärare vill få in så mycket autencitet i vår undervisning som det bara går. Själv har jag försökt med eTwinning, penpals och lingofriends för att få in det här elementet i min undervisning. Tyvärr, inte med lysande resultat. Genom eTwinning fick vi aldrig igång något utbyte och lingofriends tog tid och många förfrågningar var oseriösa.

Under de senaste åren har jag byggt upp ett nätverk av vänner och lärare utomlands som jag gärna tar hjälp av min undervisning. Det har så klart fungerat toppenbra då vi har en personlig relation och en vilja att hjälpa varandra. En av mina amerikanska väninnor Kimberly Lynne från Virginia har t.ex. hjälpt mig att genomföra fejkade jobbintervjuer via Skype med mina Engelska 6-grupper. Otroligt lärorikt och min väninna, med stor erfarenhet av intervjuer, gav eleverna värdefulla synpunkter på CV och intervjuteknik från ett amerikanskt perspektiv. Men självklart finns det ju en gräns för hur mycket man vill (ut)nyttja en väns välvilja och omtanke.

Förra året fick jag syn på Skype in the Classroom som är en del av Skype som riktar sig till lärare, elever och skolor.  Eftersom jag redan tidigare skaffat ett skypekonto för skolbruk var det bara att logga in och sätta igång. Har du inget konto, eller enbart ett privat Skypekonto, registrerar du dig direkt på länken ovan. Jag rekommenderar att man gör ett separat konto för skolbruk om man också använder Skype privat.

I inloggningsskedet anger man sina uppgifter och berättar mer om vem man är. Att fylla i sin profil är viktigt eftersom det hjälper andra att nätverka med dig. När jag registrerade mig angav jag olika intresseområden och blev lätt chockad när en portugisisk tonåring kontaktar mig en lördagsförmiddag med en förfrågan om att få hjälp med grammatik inför ett engelskprov. Jag hade tydligen kryssat i att jag var positiv till att vara tillgänglig engelsklärare - vilket jag ju så klart är! Efter denna smått surrealistiska privatlektion fick jag se över min profil. Kanske får jag mer tid till sådana här uppdrag i framtiden - jag fick ju lära mig mer om hur engelskundervisningen i Portugal gick till och vad en gymnasieelev där hade i uppgift att plugga på inför ett prov. Mina elever tyckte i alla fall att det var en häftig historia när jag träffade dem veckan efter!





Hur kan man då använda Skype in the Classroom i sin undervisning? I det här blogginlägget berättar jag mer om Mystery Skype som är en av möjligheterna du nu har framför dig!

Mystery Skype


Mystery Skype innebär att två klasser skypar med varandra och försöker att genom frågor till varandra ta reda på var respektive klass befinner sig. Det finns mängder av skolor över hela världen så detta är en mycket fin möjlighet att få in "other Englishes" i klassrummet på ett naturligt sätt.

Före jul hade jag fler förfrågningar än vad vi som liten skola hade möjlighet att delta i. Vår första resa gick till Chicago där mina yrkeselever i åk 2 på gymnasiet som läser Engelska 6 skypade med en åk 3. Att dessa elever var yngre spelade ingen direkt roll, då det var verklig kommunikation det var frågan om.

Jag har samlat på mig en del tips om hur en Mystery Skype genomförs och vad som kan vara bra att tänka på. Min förhoppning är att hjälpa er som gärna vill testa men känner er osäkra.


Hitta en klass att skypa med
Om man i sin skypeprofil klickar i att man deltar i Mystery Skype ökar möjligheten att få förfrågningar från andra lärare. Själv har jag hittat mina kontakter dels på hemsidan (jag ska snart visa hur) och via Twitter där många lärare (framförallt från amerikanska skolor) delar sina erfarenheter på hashtaggen #mysteryskype. Man kan också följa @SkypeClassroom för att få tips på lärare som deltar i mystery skype. Om du vill söka via hemsidan kan det se ut så här:


Man kan direkt på sidan klicka på brevsymbolen för att göra en förfrågan. Några lärare finns på Twitter och kan nås där också. Du kan filtrera din sökning på ålder, ort och hur aktiva man är på sidan. Känns det svårt att hitta samma åldersgrupp så är min erfarenhet att det inte spelade så stor roll i det här sammanhanget.

Planera utbytet
När du fått kontakt med en lärare är nästa steg att bestämma dels när ni ska skypa och hur skypen ska gå till. Här är tipset att gå igenom hur ni vill lägga upp det för att utbytet ska gå så bra som möjligt. Tänk också på att man kan behöva vara flexibel med tanke på tidsskillnader - fundera över när dina lektioner ligger och vilka områden du kan skypa med. Personligen rekommenderar jag att man skypar själv med den andra läraren först för att testa tekniken och se vem det är man ska samarbeta med. Kanske onödigt försiktigt, men så funkar jag.

Det finns bra tips på nätet om hur en mystery skype går till och de tips jag vill skicka med är att ha tydlig ansvarsfördelning bland eleverna. Sen kan man låta rollerna rotera om man gör flera utbyten. Har man inte planerat blir det lätt kaos...vilket kan vara en lärdom i sig. Been there - Done that!

Eftersom det är ni lärare som bestämmer hur ni vill göra utbytet finns det egentligen inget rätt och fel, men ett förslag som jag hittat och använt är detta (här finns också olika svårighetsgrad inbyggt). Här kommer en fri översättning:

Alternativ 1 - avancerad nivå
Hitta landet/staten/staden där den andra klassen befinner sig genom att enbart fråga Ja/Nej-frågor. Ett ja ger en ny fråga och ett nej gör att frågan går över till den andra klassen. Man har max 20 frågor. Efter var femte fråga kan man ge varandra en ledtråd.

Alternativ 2 - medelsvår nivå
Hitta landet/staten/staden där den andra klassen befinner sig genom att enbart fråga Ja/Nej-frågor. Här kan man bestämma om ett klassrum i taget ska fråga eller om man ska turas om att fråga. Efter var femte fråga kan man ge varandra en ledtråd.

Alternativ 3 - nybörjarnivå
Eleverna får hitta varandras plats genom ledtrådar man ger till varandra. Man kan turas om att fråga och ge ledtrådar.

Efteråt är det så klart roligt att få berätta lite för varandra om klassen, skolan och platsen man kommer från. Vill man kan man sedan boka in en ny träff och fortsätta samarbetet.

Jag tror på en tydlig rollfördelning och att eleverna förberetts på sin roll redan innan man skypar. Man lär av sina misstag! På länken jag hänvisar till ovan använde man följande roller:

• Greeters – say hello and tell something about the class without giving away location
• Inquirers – ask the questions
• Question Keepers – keep track of the questions and answers
• Mappers – use atlas, Google maps, etc. to zero in on the clues
• Digital Photographer/Videographer – captures the call with a digital and/or video camera

Det är viktigt att alla elever känner att de har en roll och att de vet vad de förväntas göra under skypandet. Några av mina elever ville ha en "tystare" roll första gången och hjälpa klassen genom att söka ledtrådar och ge förslag på frågor. Använder man Google Doc kan eleverna dela ett gemensamt dokument under skypandet.


Det är också viktigt att fundera igenom tänkbara frågor - detta lärde vi oss "the hard way". Som lärare är man mer eller mindre helt passiv, så eleverna fick verkligen samarbeta och komma på strategier för att få fram sitt budskap och sina frågor.


blogginlägget jag tidigare nämnt, ger man följande förslag på frågor att ställa:


Possible Mystery Skype Questions:
1. Is your continent in the Eastern/Western Hemisphere?
2. Is your continent in the Northern/Southern Hemisphere?
3. Is your continent near the Atlantic/Pacific/Indian/Arctic Ocean?
4. Is your continent N. America/S. America/Africa/Europe/Asia/Australia/Antarctica?
5. Is it a big/small country?
6. Do you speak English as a first language?
7. Is it very hot in summer and cold in winter?
8. Is it north/south/east/west of………..?
9. Does your country border another country?
8. Are there mountains in your country?
9. Does your country have a coastline?
10. Is ………………….the capital of your country?
11. Does your state/province border?
12. Is your country/state/province north/south/east/west of?
13. Is your city in the north/south/east/west of your country/state/province?
14. Is your city the capital of your country/state/province?

Possible Clues:
1. The time is…
2. The season is…
3. We are north/south/east/west of…
4. The beginning letter is… 
5. We also speak French/German/Spanish/Mandarin etc…

Se dem som inspiration för DIG som lärare och låt först eleverna formulera sina egna frågor. Det handlar om autencitet och elevmedverkan. Vi upptäckte att geografikunskaper och kartkunskaper om Europa och Sverige var viktiga att repetera, liksom att vi behövde en vokabulär för att prata om platser och länder.

Under utbytet
Testa först att tekniken och uppkopplingen fungerar. Är du osäker så ta hjälp av en elev! OBS! Ett viktigt tips, för att undvika ett riktigt rookiemisstag, är att se till att ni inte avslöjar platsen för eleverna genom att ha den i ert Skypenamn eller beskrivning.

Justera kameran så att ni i klassen syns tydligt och se till att eleverna som ska ställa frågor hörs tydligt. Det är bra att förbereda eleverna på artiga formuleringar man kan använda om man behöver be om att få en fråga repeterad. Optimalt är om ni kan använda projektor så att alla i klassen ser vilka ni pratar med!

Det är roligt att dokumentera utbytet med t.ex. kort/film så att man kan gå tillbaka och prata om hur samtalet gick och utvärdera och förbättra inför nästa resa.

En rolig detalj är att ha en fysisk karta där man sätter ut nålar för platser man besökt. Det finns klasser som t.ex. rest jorden runt på 80 dagar genom Skype in the Classroom.

Kort sagt - det är bara din och din kollegas kreativitet som sätter gränser för vad ni får ut av er MysterySkype. Mitt råd är att testa! Det kommer säkert vara saker som inte funkar optimalt första gången, men det är verkligen fantastiskt roligt och uppskattat både bland lärare och elever.

Våga testa och släpp in världen i klassrummet du med!

Maria Olsen
@TeacherMe2

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Synd att denna teknik(skype osv) inte fanns när jag gick i skolan :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur! Svårt att tänka sig att vara utan teknik nu, men man ska då betänka att alla faktiskt inte alls utnyttjar möjligheterna som finns idag. Det är därför jag hoppas sprida mina erfarenheter och kanske inspirera någon mer att prova!

      Radera
  2. Tack även för de många praktiska råden :-)

    SvaraRadera
  3. Oj vilken rolig idé! Längtar tills jag får börja jobba som lärare så jag kan testa detta. :)

    SvaraRadera