fredag 21 februari 2014

Skype in the Classroom part 2: Guest Speakers - hur funkar det?

Skype in the Classroom är en helt fantastisk resurs som erbjuder mängder med spännande möjligheter. Jag ser det främst ur ett perspektiv som språklärare, men här finns det något för lärare inom alla områden. Om du vill veta hur man blir medlem och sätter upp en profil - klicka här.

Guest Speakers


I det här blogginlägget vill jag lyfta fram möjligheten att få en gratis lektion om en mängd olika områden direkt in i ditt klassrum, turen har kommit till Skypes "Guest Speakers".  Än så länge finns det mest engelskspråkiga resurser, men min gissning är att det kommer att byggas på med fler språk framöver. Här ser jag som engelsklärare möjlighet till ämnesintegration och för både högstadiet och gymnasiet finns många spännande föreläsningar att boka just nu.

Skype har ett antal samarbetspartners som bidrar med sin tid och kunskap inom en mängd områden - aktuella samarbetspartners hittar du här

Hur funkar det?

Börja med att utforska alla de gästföreläsare som erbjuds via Skype in the Classrom för att se hur du skulle kunna använda dem i din undervisning eller i ett ämnesintegrerat projekt. Jag visar nedan hur några av föreläsningarna kan kopplas till styrdokumenten i mina kurser på gymnasiet.

Här är ett smakprov på de föreläsningar och teman som finns registrerade just nu:

Den 5 mars 2014 är det "World Read Aloud Day" och redan då skulle du kunna få en berättelse till ditt klassrum i Sverige - en författare läser högt ur sin bok och låter dina elever ställa frågor. Det finns program både för yngre och äldre elever. Kostnadsfria författarbesök är väl inte helt fel! Ungefär 30 minuters lektion med möjlighet att ställa frågor verkar vara standardlängd.


Författaren Paul Czajak läser högt och pratar om sin bok.




Möt den 13-åriga författaren bakom boken Just Jake, Jake Marcionette, som berättar om sin bok och att vara ung författare.


Författaren Lori Sherrit-Fleming läser högt och berättar om sina böcker och de karaktärer man möter där.




Låt dig inte avskräckas av att åldersgruppen som anges är lägre än dina elevers utan ta kontakt med föreläsaren och se om ni kan anpassa den till er svenska klass. Jag har själv haft kontakt med ett par föreläsare och min erfarenhet är att de är enormt positiva och hjälpsamma.

Det finns fler föreläsningar/lektioner (de flesta är faktiskt just en aktivitet tillsammans) som anknyter till böcker och skrivande. Två som verkar vara möjliga att använda för alla åldersgrupper är dessa två:

Författaren Margo Sorenson berättar för alla åldrar om skrivprocess och hur en text växer fram
Prisbelönta författaren Jason Edwards håller i ett pass i kreativt skrivande med elever





Hur ser det då ut inom andra ämnesområden - här är ett mycket litet urval för att visa på möjligheterna som finns:


Historia:


Naturvetenskap:












Matematik:









 
Teknologi:


Idrott & Hälsa:









Värdegrundstema (culture): 

 







Hur "Skype Guest Speakers" kan kopplas till gymnasieskolans styrdokument

Jag tror säkert att ni som läser detta snabbt kan se kopplingar till era respektive ämnen och eftersom samtliga föreläsningar är på engelska går de också att koppla till ämnesplanerna i engelska för grundskolan och gymnasieskolan. Beroende på vilken föreläsning som används kan fler punkter från det centrala innehållet tas upp t.ex. med avseende på litteratur och skrivande.

Från ämnesplanen i Engelska 5 - centralt innehåll:
  • Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv; aktuella områden; händelser och händelseförlopp; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; relationer och etiska frågor.
  • Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används
  • Talat språk, även med viss social och dialektal färgning som är instruerande, berättande, sammanfattande, förklarande, diskuterande, rapporterande och argumenterande
  • Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel intervjuer. 
  • Muntlig interaktion av olika slag, även i mer formella sammanhang, där eleverna instruerar, berättar, sammanfattar, förklarar, kommenterar, värderar, motiverar sina åsikter, diskuterar och argumenterar.
Från ämnesplanen i Engelska 6 - centralt innehåll:
  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv; aktuella ämnesområden; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; etiska och existentiella frågor.
  • Levnadsvillkor, attityder, värderingar, traditioner, samhällsfrågor samt kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
  • Talat språk, även med social och dialektal färgning, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande
  • Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, föredrag och intervjuer.
  •  Strategier för källkritiskt förhållningssätt när man lyssnar till framställningar från olika källor och i olika medier
  • Muntlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar, rapporterar, ansöker, resonerar, sammanfattar, kommenterar, värderar och motiverar sina åsikter.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation, debatter och diskussioner med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
  • Olika sätt att kommentera och föra anteckningar när man lyssnar till framställningar från olika källor.

Praktikaliteter

Det finns så klart en del hinder  - tidsskillnaden och din skolas schema. Skolan jag arbetar på är en liten gymnasieskola där vi lärare har ett tätt samarbete - detta gör att vi kan vara flexibla för att lösa sådana hinder. Kan man få in en gästföreläsare i ämnesövergripande projekt har man fler schemapositioner att spela med. Är det USA som är skypepartner är det eftermiddagslektioner som passar bäst för utbyte, då tidsskillnaden är 7 timmar eller mer.

Om du snabbt vill testa tidsskillnaden mellan din ort och en plats i världen kan du använda en time zone converter.

Du har nu hittat en föreläsning du är intresserad av, men hur gör man?

Logga in på Skype in the Classroom och gå till sidan för Guest Speakers. Klicka på föreläsningen du är intresserad av och anmäl ditt intresse. Tips: var så tydlig du kan i kommunikationen och berätta om varifrån ni kommer och era elevers kunskaper i engelska. Detta hjälper föreläsaren att ta ställning till hur just ert föredrag skulle kunna se ut.

 Så här ser dina val ut:


Klicka på "Register for this lesson" eller välj "Contact Skype lesson owner" för att kunna skriva ett personligt meddelande och ställa frågor om det är möjligt att få föreläsningen att fungera med svensk tid o.s.v.

Man har också valet "Add as a Skype Contact"  - detta måste man så klart göra för att sedan kunna skypa under lektionen. Du hittar valet under varje lektion.

Som vanligt tycker jag att det är bra att man är har kontakt med föreläsaren innan man skypar och att man testar tekniken så att allt är på plats. Krånglar det? Ta med fördel hjälp av en elev!

Det kan skilja en hel del i lektionsetikett mellan olika länder - det är en del i undervisningen om kultur och något att ta med i planeringen.




Hoppas att du nu känner dig inspirerad och redo att släppa in världen i ditt klassrum - en fysiker, NASAs experter, en marinbiolog eller en författare. Valet är ditt och det är helt gratis!

Happy Skyping!

Maria Olsen
Ölands Gymnasium
@TeacherMe2







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar